E-komercijas iespējas Austrumeiropā
Attīstoties globālajai ekonomikai, uzņēmumi arvien vairāk meklē jaunus tirgus, kuros paplašināt savu darbību. Austrumeiropa ir kļuvusi par arvien pievilcīgāku galamērķi daudziem uzņēmumiem, pateicoties tās salīdzinoši neizmantotajam potenciālam un labvēlīgajai uzņēmējdarbības videi. Ja meklējat e-komercijas iespējas Austrumeiropā, esat nonācis īstajā vietā. Šajā visaptverošajā rokasgrāmatā mēs pētām iespējas vairākās Austrumeiropas valstīs: Bulgārija, Čehija, Ungārija, Polija, Rumānija, Slovākija.
E-komercija Čehijā
Čehijā ir vairāk nekā 10 miljoni iedzīvotāju un augsti izglītots darbaspēks. Valstī ir arī vairāki lieli uzņēmumi, tostarp Škoda, Volkswagen un DHL. Čehijā ir labi attīstīta infrastruktūra, un tā ir Eiropas Savienības dalībvalsts. Šie faktori padara Čehiju par arvien pievilcīgāku galamērķi e-komercijas uzņēmumiem.
Saskaņā ar Statista datiem Čehijas e-komercijas nozares vērtība 2022. gadā būs aptuveni 7 miljardi eiro, un tiek prognozēts, ka līdz 2025. gadam tās vērtība sasniegs aptuveni 9,5 miljardus eiro. Čehijas e-komercija veido 13% no mazumtirdzniecības apgrozījuma valstī.
No 10 miljoniem Čehijas iedzīvotāju gandrīz 6 miljonus var uzskatīt par tiešsaistes pircējiem, un līdz 2025. gadam to skaits pieaugs līdz aptuveni 7 miljoniem. Runājot par norēķinu metodēm, Čehija ir pazīstama ar to, ka tajā plaši izmanto skaidru naudu. Piemēram, joprojām populārākais maksājumu veids ir maksājums ar piegādi, kas veido aptuveni 40 % no visiem darījumiem. Gandrīz 30 % darījumu veido bankas pārskaitījumi.
E-komercija Ungārijā
Ungārijā, kas atrodas Centrāleiropā, ir vairāk nekā 10 miljoni iedzīvotāju. Ungārija strauji attīstījās pirmskrīzes gados, un tā ir Eiropas Savienības dalībvalsts, lai gan tās politiskie līderi bieži vien balansē uz ES atļautās robežas. Ungāru valoda ir valsts valoda, bet plaši tiek lietota arī angļu valoda. Ungārija piedāvā vairākas priekšrocības e-komercijas uzņēmumiem, tostarp labvēlīgu nodokļu vidi un labi attīstītu infrastruktūru.
Saskaņā ar Statista datiem Čehijas e-komercijas nozares vērtība 2022. gadā būs aptuveni 4,5 miljardi eiro, un tiek prognozēts, ka līdz 2025. gadam tās vērtība sasniegs aptuveni 7 miljardus eiro.
E-komercijas klientu skaits Ungārijā strauji pieaug, īpaši pēdējos gados. To veicina interneta lietošanas pieaugums (2020. gadā 85 % ungāru ir interneta lietotāji) un bezskaidras naudas norēķini, piemēram, mobilie maksājumi un elektroniskā banku sistēma, kas kļūst arvien populārāka un ērtāka lietotājiem. Laikā no 2016. līdz 2021. gadam Ungārija piedzīvoja vienu no lielākajiem tiešsaistes pircēju skaita pieauguma tempiem Eiropas Savienībā. Interneta pircēju īpatsvars palielinājās par 26 procentpunktiem, ziņoja Eurostat. Vairāk nekā 70 procenti cilvēku vismaz vienu reizi ir veikuši pirkumu tiešsaistē.
Iepērkoties tiešsaistē, lielākā daļa ungāru (45%) izvēlas norēķināties bez skaidras naudas, piemēram, ar kredītkartēm un debetkartēm. Piemēram, klienti var norēķināties ar kurjeru ar karti. Tomēr joprojām populāra ir arī piegāde par skaidru naudu. Šīs divas iespējas ir arī visvairāk pieejamas Ungārijas tiešsaistes veikalos. Kurjerpasta piegāde jau gadiem ilgi ir vispopulārākais piegādes veids, ko izvēlas 80 procenti pircēju. 38% respondentu dod priekšroku saņemšanas punktiem, bet 36% izvēlas parasto pasta piegādi. Arī Ungārijā aizvien populārāki kļūst paku automāti, kurus izvēlējās 27% respondentu. Izvēloties piegādes iespēju, ungāriem vissvarīgākais faktors ir piegādes izmaksas.
E-komercija Polijā
Polija ir liela valsts ar vairāk nekā 38 miljoniem iedzīvotāju. Polijas ekonomika ir daudzveidīga, un tā ir Eiropas Savienības dalībvalsts. Oficiālā valoda ir poļu, taču plaši tiek runāts arī angliski. Polija piedāvā vairākas priekšrocības e-komercijas uzņēmumiem, tostarp lielu tirgu, labi attīstītu infrastruktūru un labvēlīgu nodokļu vidi.
Vairāk par e-komerciju Polijā lasiet citā blogā.
E-komercija Rumānijā
Rumānijā dzīvo vairāk nekā 19 miljoni cilvēku. Rumānijas ekonomika ir daudzveidīga, un tā ir Eiropas Savienības dalībvalsts. Rumāņu valoda ir valsts valoda, taču plaši tiek runāts arī angliski. Rumānija piedāvā vairākas priekšrocības e-komercijas uzņēmumiem, tostarp lielu tirgu, labi attīstītu infrastruktūru un labvēlīgu nodokļu vidi.
Līdz 2020. gadam Rumānijā bija 15,35 miljoni interneta lietotāju, kas veidoja vairāk nekā 78% iedzīvotāju. Saskaņā ar DataReportal datiem 2020. gadā 78% rumāņu apmeklēja iepirkšanās vietnes un 70% vismaz vienu reizi iepirkušies tiešsaistē. Lai gan vairums rumāņu izmanto mobilo tālruni, lai piekļūtu internetam (87%), vairāk nekā puse tiešsaistes pasūtījumu joprojām tiek veikti, izmantojot klēpjdatoru (54%).
Līdz pat 95 % pasūtījumu tiek veikti pie vietējiem pārdevējiem. Lai gan GPeC pētījums liecina, ka gandrīz trešdaļa rumāņu dod priekšroku pirkumiem Ķīnas veikalos (27%) vai citās ES dalībvalstīs (23%). Tāpēc arī AliExpress ierindojas starp populārākajiem interneta veikaliem Rumānijā.
Rumānijas e-komercijas tirgus 2021. gadā radīja 3,2 miljardus ASV dolāru ieņēmumu. Saskaņā ar Eiropas e-komercijas ziņojumu 2022 (European E-commerce Report 2022) šajā gadā tiešsaistes mazumtirdzniecības apjoms salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu pieauga par 11 %, sasniedzot 6,2 miljardus eiro. Saskaņā ar Statista datiem paredzams, ka laikposmā no 2022. līdz 2025. gadam tirgus pieaugs par 16 % gadā.
E-komercija Slovākijā
Slovākija ir neliela valsts ar aptuveni 5,5 miljoniem iedzīvotāju. Slovākijas ekonomika ir daudzveidīga, un tā ir Eiropas Savienības dalībvalsts. Oficiālā valoda ir slovāku, taču plaši tiek lietota arī angļu valoda. Slovākija piedāvā vairākas priekšrocības e-komercijas uzņēmumiem, tostarp labi attīstītu infrastruktūru un labvēlīgu nodokļu vidi.
Saskaņā ar Statista datiem Slovākijas e-komercijas nozares vērtība 2022. gadā būs aptuveni 2,5 miljardi eiro, un tiek prognozēts, ka līdz 2025. gadam tās vērtība sasniegs aptuveni 4 miljardus eiro. No 5,5 miljoniem Slovākijā dzīvojošo iedzīvotāju gandrīz 3 miljonus var uzskatīt par tiešsaistes pircējiem, un līdz 2025. gadam to skaits pieaugs līdz aptuveni 3,1 miljonam.
Slovākiem cena joprojām ir vissvarīgākais faktors, iegādājoties konkrētu preci. Tomēr, neraugoties uz augsto cenu, ir arvien vairāk augstas kvalitātes cienītāju. Tas ir saistīts ar ienākumu pieaugumu šajā valstī. Palielinās arī patērētāju informētība. Slovāki arvien biežāk pārbauda produktu sastāvdaļas un izcelsmi. Tipisks Slovākijas klients vispirms skatās uz cenu, tad uz pārvadātāju un visbeidzot viņu vilina pievienotā vērtība atlaides veidā.
Galvenais norēķinu veids slovākiem ir mobilais tālrunis. Tam seko priekšapmaksas kartes. Trešajā vietā ar 17% tirgus daļu ir kredītkartes. Vismazāk darījumu - 2 % un 3 % - tiek veikti ar bankas pārskaitījumiem un e-maksājumiem.
Lielākā Slovākijas e-komercijas nozare ir mode. Tā rada 37 % no valsts e-komercijas ieņēmumiem. Tam seko elektronika un plašsaziņas līdzekļi. Šī nozare veido 28 % no e-komercijas ieņēmumiem.
Padoms: Slovākijā ir augsts uzticības līmenis tiešsaistes veikaliem, taču bieži sastopams šķērslis iepirkšanās tiešsaistē ir ieradums preces izmēģināt klātienē. Piedāvājiet viņiem līdzīgu iepirkšanās pieredzi un pārsteidziet viņus ar bezmaksas piegādi un cenu priekšrocībām, ko viņi nevar atrast fiziskajos veikalos.
E-komercija Bulgārijā
Bulgārija ir valsts Eiropas dienvidaustrumos ar aptuveni 6,9 miljoniem iedzīvotāju. Tā robežojas ar Rumāniju ziemeļos, Serbiju un Maķedoniju rietumos, Grieķiju un Turciju dienvidos un Melno jūru austrumos. Bulgārijas e-komercijas tirgus 2021. gadā guva aptuveni 1 miljardu ASV dolāru ieņēmumus, un sagaidāms, ka līdz 2025. gadam e-komercijas tirgus apjoms Bulgārijā sasniegs 1,588 miljardus ASV dolāru.
Saskaņā ar 2022. gada Eiropas e-komercijas ziņojumu vairāk nekā puse bulgāru (56%) pēdējo trīs mēnešu laikā ir iepirkušies tiešsaistē. Bulgārijā vairāk nekā 60 procentiem iedzīvotāju ir viedtālrunis. Tomēr iepirkšanās tiešsaistē joprojām galvenokārt notiek, izmantojot galddatorus - 2022. gadā 59% pirkumu tiks veikti, ziņo Statista. Jaunieši visvairāk pasūtījumus veic, izmantojot mobilos tālruņus.
Runājot par maksāšanas metodēm, lielākā daļa tiešsaistes patērētāju norēķinās ar skaidras naudas maksājumu. Saskaņā ar maksājumu pakalpojumu sniedzēja Ppro datiem 67% e-komercijas maksājumu tiek veikti skaidrā naudā. Populāras ir arī kredītkartes un e-maksājumi, kas veido 15 % no visiem pirkumiem tiešsaistē.
Lai piesaistītu bulgāru datplūsmu jūsu vietnei, vietējais mārketings un SEO būs ļoti svarīgi, taču, lai to paveiktu efektīvi, jums ir jātulko savs veikals bulgāru tirgum. Tas ir ļoti vienkārši ar Clonable. Ar tulkotu veikala versiju jūs varat indeksēt savu veikalu bulgāru meklētājprogrammās, tādējādi radot bezmaksas organisko datplūsmu. Vēl viens lielisks un ļoti efektīvs veids, kā ģenerēt kvalitatīvu kvalificētu datplūsmu, ir Google reklāmas.
Secinājums: e-komercija un uzņēmējdarbība Austrumeiropā
- Nepacietīgi klienti, maza konkurence
Atšķirībā no nobriedušiem tirgiem, piemēram, Vācijas vai Apvienotās Karalistes, Austrumeiropas e-komercijas tirgus vēl tikai veidojas. Ir maz vietējo konkurentu, ja tādi vispār ir, kas apkalpo aizvien pieaugošo jauno, internetu mīlošo pircēju skaitu. Šis ir īstais brīdis, lai iesaistītos šajā tirgū.
- Strauja izaugsme (labāka nekā Rietumeiropā)
Lai gan Rietumeiropas tirgus ir lielāks, Austrumeiropas tirgus attīstās straujāk - līdz 2020. gadam tā izaugsme būs gandrīz 30 %.
- Ilgs, laimīgs ceļš priekšā
2020. gadā Austrumeiropā e-komercijas izplatība bija tikai 41 %. Salīdziniet to ar 86 % Rietumeiropā, kur pircēji ir daudz piesaistītāki. Austrumeiropā e-komercijas tirgum vēl ir daudz iespēju augt - piemēram, piemēram, Polijā, kur 29,6 miljardu ASV dolāru e-komercijas tirgus līdz 2025. gadam pieaugs līdz 47,1 miljardam ASV dolāru.