Biznesa iespējas un e-komercija Polijā
Polija ir valsts Centrāleiropā. Tajā dzīvo vairāk nekā 38 miljoni iedzīvotāju, tās platība ir 312 679 kvadrātkilometri, un tās galvaspilsēta ir Varšava. Polija ir Eiropas Savienības, Apvienoto Nāciju Organizācijas un Šengenas līguma dalībvalsts. Polija ir viens no daudzsološākajiem un straujāk augošajiem tirgiem Eiropas Savienībā, īpaši e-komercijas jomā. Polija ar vairāk nekā 38 miljoniem iedzīvotāju un IKP vairāk nekā 500 miljardu ASV dolāru apmērā piedāvā milzīgu potenciālo klientu skaitu un plaukstošu ekonomiku.
Paredzams, ka Polijas e-komercijas tirgus līdz 2022. gadam sasniegs aptuveni 17 miljardus ASV dolāru un turpinās strauji augt arī turpmākajos gados. 2022. gadā tas pieaugs par 20 %, sasniedzot 23,6 miljardu ASV dolāru vērtību. Šo izaugsmi veicina vairāki faktori, tostarp augošā vidusšķira, jaunieši un arvien plašāka interneta un mobilo sakaru izplatība. Polijā ir arī ļoti spēcīga loģistikas infrastruktūra: vairāk nekā 80 % iedzīvotāju dzīvo 30 kilometru rādiusā no lielākas automaģistrāles.
Pārskats par Polijas tirgu
Polijas tirgus piedāvā lieliskas iespējas uzņēmumiem vairākās nozarēs, tostarp e-komercijas, mazumtirdzniecības un loģistikas.
1 Iedzīvotāju skaits un demogrāfija
Polijā ir vairāk nekā 38 miljoni iedzīvotāju, un tā ir 34. valsts pasaulē pēc iedzīvotāju skaita. Iedzīvotāji ir vienmērīgi sadalīti pa visu valsti, bet vislielākā koncentrācija ir Varšavas, Krakovas un Poznaņas pilsētās.
Vidējais vecums Polijā ir 38 gadi. Vairāk nekā 60 % iedzīvotāju ir darbspējīgā vecumā (no 15 līdz 64 gadiem).
2 Ekonomiskais pārskats
Polijas IKP ir vairāk nekā 500 miljardi ASV dolāru, un tā ir 28. lielākā ekonomika pasaulē. IKP uz vienu iedzīvotāju ir 15 656 ASV dolāri, kas valsti ierindo starp valstīm ar vidēji augstiem ienākumiem. Polijas ekonomika pēdējos gados ir strauji augusi, un tās gada izaugsmes temps pēdējos gados ir bijis aptuveni 5 %, izņemot 2020. gadu. Paredzams, ka turpmākajos gados valsts turpinās augt līdzīgā tempā.
3 Interneta un mobilo sakaru izplatība
Interneta izplatība Polijā ir 62%, kas ir vairāk nekā vidēji ES (60%). To nosaka vairāki faktori, tostarp augstais IKP uz vienu iedzīvotāju, lielais iedzīvotāju skaits un fakts, ka Polijas valdība ir ieguldījusi līdzekļus platjoslas infrastruktūrā. Arī Polijā mobilo sakaru izplatība ir augsta - 86 %. Tas ir tāpēc, ka vairāki mobilo sakaru operatori piedāvā datu pārraides plānus par pieņemamām cenām un ir pieejams plašs mobilo ierīču klāsts.
4 E-komercija
Polijas e-komercijas tirgus, kā jau minēts, paredzams, ievērojami pieaugs. Šo izaugsmi veicina vairāki faktori, tostarp augošā vidusšķira, jaunieši un arvien plašāka interneta un mobilo sakaru izplatība. Polijā ir arī ļoti spēcīga loģistikas infrastruktūra, jo vairāk nekā 80 % iedzīvotāju dzīvo 30 kilometru attālumā no lielākās automaģistrāles. Populārākās e-komercijas kategorijas Polijā ir mode, elektronika un māja un dārzs. Populārākās e-komercijas platformas valstī ir Allegro un Amazon.
Padomi uzņēmējdarbības veikšanai Polijā
Uzņēmuma kultūra
Polija ir valsts ar spēcīgu korporatīvo kultūru. Lielākā daļa iedzīvotāju ir Romas katoļi, un reliģijai ir liela nozīme valsts kultūrā. No uzņēmumiem tiek sagaidīts, lai tie darbotos profesionāli un ētiski. Svarīga ir arī punktualitāte, un sanāksmes parasti ir labi organizētas un notiek formāli.
Lietišķā etiķete
Veicot uzņēmējdarbību Polijā, ir svarīgi pārzināt šīs valsts uzņēmējdarbības etiķeti. Šeit ir daži padomi:
- Ir pieņemts apmainīties ar vizītkartēm, pirmo reizi satiekoties ar kādu cilvēku.
- Tiekoties ar kādu cilvēku, ir pieņemts paspiest roku. Vīriešiem jāpaspiež roka vīriešiem, bet sievietēm jāpaspiež roka sievietēm. Tiek uzskatīts par nepieklājīgu paspiest roku pāri slieksnim. Ja esat uzaicināts uz mājām, ir pieņemts atnest nelielu dāvanu, piemēram, ziedus, šokolādes konfektes vai vīnu. Dāvanas parasti netiek atvērtas pēc saņemšanas.
- Uzņēmējdarbība poļu valodā: Polijā oficiālā valoda ir poļu. Tomēr plaši tiek lietota arī angļu valoda, īpaši biznesa aprindās. Veicot uzņēmējdarbību Polijā, ir ieteicams jebkurā gadījumā prast angļu valodu. Turklāt jums būtu jāpiedāvā sava tīmekļa vietne poļu valodā, lai vietējiem klientiem norādītu, ka jūs nopietni uztverat šo tirgu.