Baltijas valstis: Igaunija, Latvija un Lietuva - neizmantots pārrobežu e-komercijas tirgus
Pēdējos gados pārrobežu e-komercija kļūst arvien populārāka, jo uzņēmumi cenšas paplašināt savu darbību ārpus vietējā tirgus. Baltijas valstis piedāvā unikālas iespējas uzņēmumiem, kas meklē pārrobežu e-komercijas iespējas. Baltijas valstis, kas atrodas starp Eiropu un Āziju un kurās dzīvo nedaudz vairāk nekā 6 miljoni iedzīvotāju, bieži vien netiek uzskatītas par potenciālo tiešsaistes uzņēmumu tirgu. Tomēr Baltijas valstis piedāvā ievērojamas iespējas uzņēmumiem, kas vēlas ienākt jaunos tirgos. Īpaši, ja tiek izmantots tāds rīks kā Clonable.
Ir vairāki iemesli, kāpēc Baltijas valstis ir pievilcīgas uzņēmumiem, kas vēlas paplašināt darbību jaunos tirgos.
1. Neliela konkurence, jo īpaši tiešsaistē. Lai piesaistītu igauņu, lietuviešu un latviešu datplūsmu jūsu tīmekļa vietnei, vietējam mārketingam un SEO ir būtiska nozīme. Lai to paveiktu efektīvi, Baltijas tirgum ir nepieciešams tulkot savu veikalu igauņu, lietuviešu un/vai latviešu valodā. Ar tulkotu veikala versiju jūs varat diezgan viegli indeksēt savu veikalu Baltijas valstu meklētājprogrammās un radīt bezmaksas organisko datplūsmu. Vēl viens lielisks un ļoti efektīvs veids, kā ģenerēt kvalitatīvu un kvalificētu datplūsmu, ir Google reklāmas.
2. Augsti izglītoti un turīgi iedzīvotāji. Tas nozīmē, ka uzņēmumi var salīdzinoši viegli atlasīt augstas kvalitātes klientu bāzi.
Īsāk sakot, Baltijas valstis piedāvā unikālas iespējas uzņēmumiem, kas vēlas paplašināt savu e-komercijas darbību jaunos tirgos.
E-komercija Igaunijā
Igaunija ir Ziemeļeiropas valsts ar pieeju Baltijas jūrai. Tā robežojas ar Krieviju, Latviju un Somiju caur Somu līci. Igaunija ar 1 306 788 iedzīvotājiem ir jauns patēriņa tirgus ar augošu e-komercijas nozari. Vērts pieminēt, ka Igaunijā ir internets un jaunuzņēmumi. Šī valsts ir visvairāk savienotā valsts pasaulē. Tāpēc liela daļa tās ekonomikas ir balstīta uz internetu. Šajā valstī nav nekā tāda, ko nevarētu apstrādāt tiešsaistē. No strīdiem ar valsts iestādēm līdz autobusa biļešu iegādei.
Igaunija ir piemērs valstij, kas ir nogājusi garu ceļu ekonomikas jomā. Tas pats attiecas uz patērētāju uzvedību. Tā ir sabiedrība, kas ir jutīga pret cenām, taču šī jutība samazinās līdz ar vecumu, un, palielinoties ienākumiem, viņi tērē vairāk. Tāpat kā lielākā daļa Eiropas tirgu, arī Igaunija noveco. Tomēr interese par e-komerciju un sociālajiem plašsaziņas līdzekļiem ir nepārprotama.
Paredzams, ka līdz šā gada beigām Igaunijas e-komercijas tirgus apgrozījums sasniegs 372 miljonus ASV dolāru. Gada pieauguma temps ir 4,8 %, tādējādi paredzamais tirgus apjoms pēc pieciem gadiem būs 470 miljoni ASV dolāru. Lietotāju izplatība šogad varētu sasniegt 53,2 %, un paredzams, ka līdz 2025. gada beigām tā sasniegs 63,4 %. Igaunijā populārākie tiešsaistes maksājumu veidi ir kredītkartes, bankas pārskaitījumi un PayPal.
E-komercija Latvijā
2019. gadā Latvijā bija 1,9 miljoni iedzīvotāju, no kuriem 84% izmanto internetu. Latvijas e-komercijas apgrozījums 2022. gadā tiek lēsts 900 miljonu eiro apmērā, bet 2025. gadā tas pieaugs līdz aptuveni 1,3 miljoniem eiro. Latvija ir jauns e-komercijas patērētāju tirgus. Tāpēc ir liels potenciāls, jo īpaši tiem e-komercijas pakalpojumu sniedzējiem, kuri pārzina Austrumeiropas tirgus raksturu un tulko savas tīmekļa vietnes latviešu valodā.
Latvijas patērētājiem cena ir vissvarīgākais faktors, pieņemot lēmumu par pirkumu. Labklājīgāka patērētāju daļa, kas var atļauties lielāku izvēli, kā noteicošo faktoru norāda zīmolu. Viņi ir gatavi maksāt vairāk par sava iecienītā zīmola produktiem. Pēdējos gados ievērojami palielinājušies izdevumi par atpūtu, viesnīcām un restorāniem. Pieaugusi arī interese par e-komerciju, un tās izaugsmes temps ir viens no augstākajiem šajā Eiropas daļā.
Populārākais norēķinu veids Latvijā ir norēķini ar kredītkarti. Otrajā vietā ir mobilie tālruņi, un trešā ir 14% tirgus daļa.
E-komercija Lietuvā
Lietuvā dzīvo aptuveni 3 miljoni cilvēku. 2021. gadā IKP bija 57 miljardi ASV dolāru. Lietuva sagaida, ka 2022. gadā e-komercija sasniegs aptuveni 1,5 miljardus eiro. Līdz 2025. gadam tā varētu sasniegt 2,5 miljonus EUR, pateicoties 18,59% gada pieauguma tempam.
Lietuviešiem ir dažādas izvēles atkarībā no ienākumiem vai vecuma grupas. Tāpēc tirgus ir ļoti sadrumstalots. Turīgāki klienti bieži izvēlas zīmolu kā svarīgāko pirkuma faktoru, savukārt lietuviešiem kvalitāte ir noteicošā cena. Svarīgi, ka šiem patērētājiem produkti no ārzemēm ir arī augstas kvalitātes sinonīms. Lietuvas ekonomika nepārtraukti aug, tādējādi palielinot patērētāju uzticību. Arvien vairāk klientu pievērš uzmanību apkalpošanas un lojalitātes programmām.
Lietuvieši tic tehnoloģijām. Tāpēc mobilie maksājumi veido vairāk nekā pusi no visiem darījumiem. Otrs populārākais veids ir norēķini ar kredītkartēm - šādi tiek veikti 37 % darījumu. Trešajā vietā ir e-maksājumi - ar tiem tiek veikti 10 % maksājumu.
Lietuva joprojām ir augošs e-komercijas tirgus. Tāpēc ir daudz vietas jauniem mazumtirgotājiem. Ja jūsu mērķis ir paplašināt uzņēmējdarbību šajā valstī, droši to dariet. Iespēju ir daudz, tāpat kā pārējās Baltijas valstīs.